مقالات

شیوه نامه اولین آیین اهدای نشان ملی کربلایی کاظم ساروقی ۱۴۰۳

  • 5 دیدگاه
  • 2059 بازدید
  • admin

فصل اول:

کليات

در راستاي تحقق تمدن نوين اسلامي و پيشبرد اهداف تربيتي و فرهنگي نظام جمهوري اسلامي و همچنين در راستاي اجراي نقشه مهندسي فرهنگي كشور، اولين مراسم اعطاي نشان ملّي قرآني با عنوان نشان ملّي کربلايي کاظم بر اساس اهداف ذيل برنامه ريزي و تبيين مي گردد:

 

اهداف کلي:

الف – تقويت هويت اسلامي – ايراني :

  • گسترش و تعميق شناخت اقشار مردم از الگوهاي ديني و قرآني
  • گسترش و تقويت فرهنگ قرآني در جامعه و به ويژه نسل جوان
  • ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی
  • تاکید بر نقش قرآن در حفظ وحدت و انسجام ملی
  • ترویج مفاهیم قرآنی در هنر و ادبیات
  • ایجاد شبکه‌های اجتماعی قرآنی

ب – اصلاح فرهنگ و سبک زندگي اسلامی:

  • رشد آگاهي هاي ديني در ميان جامعه
  • گسترش روحيه تفکر و بصيرت و آزادانديشي ديني
  • ارتقاء فرهنگ مسئوليت پذيري و خدمت صادقانه به مردم
  • ارتقاء روحيه قناعت، ساده زيستي، لقمه حلال و اعطاي زکات
  • ترویج فرهنگ گفتگو و همزیستی مسالمت‌آمیز با سایر ادیان
  • مبارزه با مفاسد اجتماعی و فرهنگی
  • افزايش روحيه مطالبه گري و انتقاد نسبت به شیوه پرداختن به ارزش‌های اسلامی در شرایط کنونی
  • تاکید بر نقش قرآن در تداوم انقلاب اسلامی
  • ارتباط دادن مفاهیم قرآنی با مسائل روز جامعه
  • تقویت روحیه مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان

 

اهداف اعطاي جايزه:

  • ارتقای سطح فرهنگ قرآنی و اعتلای اخلاق و ایمان دینی در بین جامعه:
  • تشویق به مطالعه، تفسیر و تدبر در قرآن کریم
  • ترویج سبک زندگی قرآنی در خانواده‌ها و جامعه
  • تقویت باورهای دینی و افزایش روحیه معنویت‌گرایی
  • ایجاد انس و الفت بیش از پیش جامعه با قرآن و کاربرد آن در زندگی فردی و اجتماعی:
  • برگزاری مسابقات و برنامه‌های قرآنی متنوع برای تمام اقشار جامعه
  • ترویج مفاهیم قرآنی در رسانه‌ها و فضای مجازی
  • تقویت و توسعه فضای معنوی و قرآنی در جامعه جهت الگوسازی برای جوانان:
  • شناسایی و معرفی الگوهای برتر قرآنی
  • شناخت استعداد و توانایی‌های اقشار جامعه در زمینه‌های فرهنگی و هنری با موضوع قرآن و بسترسازی جهت رشد و بالندگی آنها:
  • ارج نهادن به فعالیت‌های قرآنی و تشویق نخبگان دینی و قرآنی:
  • اعطای جوایز ارزنده به برگزیدگان مسابقات و جشنواره‌ها
  • تقدیر از اساتید و مربیان قرآنی
  • انتقال مفاهیم بلند قرآنی و معارف دینی به جامعه و بهره‌گیری از زبان هنر:
  • استفاده از ظرفیت‌ رسانه‌های جدید برای ترویج فرهنگ قرآنی
  • اعضاي ستاد اعطاي نشان ملي:
  • رئيس شورای انقلاب فرهنگی:رئيس شوراي سياستگذاري جايزه ملي
  • نماينده ولي فقيه در استان:جانشين شوراي سياستگذاري جايزه ملي
  • استاندار مرکزي:رياست جايزه ملي
  • رئيس شوراي قرآني استان:دبير جايزه ملي
  • مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان:عضو ستاد و مسؤول کميته اجرايي
  • رياست سازمان تبليغات اسلامي استان: عضو ستاد اجرايي و مسؤول کميته تبليغات
  • رياست سازمان اوقاف و امور خيريه استان: عضو ستاد اجرايي و مسؤول کميته پشتيبانی
  • هيأت داوران جايزه ملي:
  • (پیشنهاد هیئت داوران برای جایزه ملی کربلایی کاظم
  • توجه:انتخاب هیئت داوران برای جایزه‌ کربلایی کاظم، مستلزم شناخت دقیق از حوزه تخصصی این جایزه و همچنین معیارهای ارزیابی آثار است.
  • معیارهای کلی برای انتخاب داوران:
  • تخصص:داوران باید در حوزه تخصصی جایزه (مثلاً ادبیات، هنر، موسیقی، علوم قرآنی و … ) دارای تخصص و تجربه کافی باشند.
  • اعتبار علمی و هنری:داوران باید از جایگاه علمی و هنری بالایی برخوردار بوده و مورد احترام جامعه باشند.
  • آشنایی با فرهنگ و ادبیات اسلامی:آشنایی عمیق با فرهنگ و ادبیات اسلامی، به ویژه در حوزه مرتبط با کربلایی کاظم، از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • بی‌طرفی و استقلال:داوران باید به دور از هرگونه تعصب و وابستگی شخصی، آثار را ارزیابی کنند.
  • توانایی تحلیل و ارزیابی:داوران باید توانایی تحلیل عمیق آثار و ارزیابی آن‌ها بر اساس معیارهای مشخص شده را داشته باشند.

پیشنهادات برای هیئت داوران:

  • با توجه به معیارهای ذکر شده، می‌توان پیشنهادهای زیر را برای هیئت داوران جایزه ملی کربلایی کاظم ارائه داد:
  • اساتید دانشگاه:
  • اساتید برجسته ادبیات فارسی و عربی
  • اساتید تاریخ اسلام و شیعه‌شناسی
  • اساتید علوم قرآنی و حدیث
  • اساتید فلسفه و عرفان اسلامی
  • شاعران، نویسندگان و هنرمندان:
  • شاعران و نویسندگانی که در حوزه ادبیات مذهبی فعالیت دارند
  • هنرمندانی که در زمینه‌های مختلف هنری (نمایشی،تجسمی،موسیقی،سینمایی و … ) آثاری با مضامین اسلامی خلق کرده‌اند
  • روحانیون و پژوهشگران:
  • روحانیونی که در حوزه‌های مختلف دینی و فرهنگی فعالیت دارند
  • پژوهشگرانی که در زمینه تاریخ و سیره اهل‌بیت (ع) تخصص دارند
  • نمونه‌ای از ترکیب هیئت داوران:
  • یک استاد ادبیات فارسی
  • یک استاد تاریخ اسلام
  • یک استاد علوم قرآنی
  • یک شاعر آئینی
  • یک نویسنده مذهبی
  • یک هنرمند (نقاش، خوشنویس یا موسیقیدان)
  • یک روحانی آشنا با ادبیات و هنر اسلامی
  • نکات مهم:
  • تغییر ترکیب هیئت داوران:ترکیب هیئت داوران می‌تواند با توجه به دوره‌های مختلف جایزه و موضوعات مورد ارزیابی تغییر کند.
  • تعدد نظرات:حضور داورانی با دیدگاه‌ها و تخصص‌های مختلف، باعث غنی شدن فرآیند داوری و ارائه نظرات متنوع می‌شود.
  • شفافیت در فرآیند داوری:فرآیند داوری باید شفاف و عادلانه بوده و تمام مراحل آن برای شرکت‌کنندگان قابل مشاهده باشد.

ابلاغ دبير توسط رئيس و متعاقب آن ابلاغ ساير اعضاي ستاد توسط دبير صادر خواهد شد.

 

وظايف ستاد اعطاي نشان ملي:

  • تشویق و ترغیب اقشار مختلف جامعه جهت مشارکت حداکثری:
    • برگزاری کارگاه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی در مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد و مراکز فرهنگی
    • استفاده از ظرفیت رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی برای اطلاع‌رسانی گسترده
    • همکاری با سازمان‌های مردم‌نهاد و نهادهای فرهنگی
  • برپایی کلاس‌های توجیهی و آموزشی در رشته‌های مختلف، حسب نیاز شرکت‌کنندگان با تشخیص شورای سیاستگذاری:
    • برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی برای هر یک از حوزه‌های رقابت (حفظ قرآن، پژوهش قرآنی، خانواده قرآنی، هنرمند قرآنی و …)
    • دعوت از اساتید برجسته و متخصصان هر حوزه برای تدریس در این کارگاه‌ها
    • ارائه بسته‌های آموزشی و منابع مطالعاتی به شرکت‌کنندگان
  • برنامه‌ریزی در خصوص نحوه تقدیر از نفرات برگزیده و ممتاز به اشکال مختلف، مانند:اهدای لوح تقدیر، جوایز، اعزام به سفرهای زیارتی:
    • طراحی مراسم اختتامیه باشکوه با حضور مقامات و شخصیت‌های برجسته
    • اهدای جوایز ارزنده به برگزیدگان هر حوزه
  • آماده‌سازی و اعزام نفرات و ارسال آثار برگزیده به مسابقات مرحله ملی براساس شیوه‌نامه و بخشنامه‌های مربوطه:
    • تشکیل هیئت داوران متخصص برای ارزیابی آثار و انتخاب برگزیدگان
    • تهیه مستندات لازم برای شرکت در مسابقات مرحله ملی
    • هماهنگی با برگزارکنندگان مسابقات مرحله ملی
  • انعکاس اخبار مسابقات در رسانه‌های گروهی به منظور تشویق هر چه بیشتر جامعه:
    • تهیه گزارش‌های خبری و تصویری از مراحل مختلف فرآیند اهدای نشان
    • انتشار اخبار و اطلاعات مربوطه در رسانه‌های مختلف (تلویزیون، رادیو، روزنامه، خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی)
    • برگزاری نشست‌های خبری با حضور مسئولین و دریافت کنندگان نشان

وظایف تکمیلی با توجه به حوزه‌های پیشنهادی:

  • ایجاد بانک اطلاعاتی از نرم‌افزارهای قرآنی و محتوای دیجیتال تولید شده:برای ترویج و استفاده گسترده از این محصولات.
  • برگزاری نمایشگاه آثار هنری قرآنی:برای معرفی آثار هنرمندان قرآنی به جامعه.
  • برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوعات قرآنی:با حضور اساتید، پژوهشگران و فعالان قرآنی.

نکته:برای موفقیت بیشتر، لازم است که ستاد اعطای نشان ملی با همکاری و هماهنگی سایر نهادهای مرتبط، به ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش، فعالیت کند.

بخش ها و رشته هاي اعطاي نشان:

اولين مراسم اعطاي نشان قرآني کربلايي کاظم شامل 5  بخش به شرح زير مي باشد:

رديف بخش
1 حافظ قرآن
2 پژوهشگر قرآنی
3 هنرمند قرآنی
4 معلم قرآنی
5 خانواده قرآنی

 

شیوه انتخاب افراد

1- معرفی توسط گروه های مردمی: یکی از راه های انتخاب فرد ممتاز در هر یک از 5 محور مورد نظر معرفی افراد حائز شرایط توسط خود افراد یا گروه های مردمی در سایت نشان ملی کربلایی کاظم به آدرس ….. می باشد. شرایط افراد معرفی شده توسط دستگاه مجری مورد بررسی قرار گرفته و در صورت داشتن شرایط به مراحل بعدی گزینش معرفی می گردد.

2- هیات انتخاب اولیه: افراد شاخص ملی یا بین المللی که در محور های مورد نظر دارای تخصصص ویژه ای هستند به عنوان هیات انتخاب اولیه افرادی را به دبیرخانه معرفی نموده که شرایط آنها توسط هیات انتخاب مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

3- خود اظهاری فرد داوطلب : هر فردی که خود را واجد شرایط مندرج در فراخوان در یکی از بخش های فوق الذکر می داند به صورت مکتوب و در قالب فرم های تهیه شده خود را داوطلب آن بخش می نماید.

4- شناسایی و معرفی توسط دستگاه های مجری:

در هر یک از محور های مورد نظر دستگاهی مجری شناسایی افراد حائز شرایط در سطج هر استان می باشند. بر اساس تصمیم شورای سیاست گذاری دستگاه های مجری به شرح جدول زیر انتخاب شده اند.

ردیف دستگاه مجری محور
1 سازمان اوقاف و امور خیریه استان ها حافظ قرآن
2 اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها پژوهشگر قرآنی
3 حوزه هنری انقلاب اسلامی استان ها هنرمند قرآنی
4 سازمان تبلیغات اسلامی استان ها خانواده قرآنی
5 اداره کل آموزش و پرورش استان ها معلم قرآنی
  • دستگاه مجری در هر استان ضمن بررسی دقیق افراد همان استان بر اساس جدول زمان بندی اقدام به معرفی این افراد به دستگاه متناظر خود در استان مرکزی می نمایید. تعداد افراد معرفی توسط استان ها در این مرحله با هماهنگی دستگاه مجری در استان مرکزی صورت می گیرد.
  • دستگاه مجری در استان مرکزی بعد از بررسی دقیق شرایط افراد معرفی شده از تمامی استان ها بر اساس جدول زمان بندی اقدام به معرفی حداکثر 10 نفر از افراد به دبیرخانه می نماید.
  • تشکیل تیم ارزیابی دراستان ها توسط دستگاه مجری در هر استان مورد تاکید می باشد.

 

شرايط شرکت در جايزه:

کليه اقشار و آحاد جامعه با رعايت موارد زير مي توانند در اين جايزه شرکت نمايند.

کلیه علاقمندان به فرهنگ و معارف اسلامی با رعایت شرایط زیر می‌توانند در این جایزه شرکت نمایند:

  1. ملیت:
    • این جایزه برای تمام علاقه‌مندان به فرهنگ و معارف اسلامی، اعم از ایرانی و غیر ایرانی، در نظر گرفته شده است.
    • شرکت‌کنندگان خارجی می‌بایست در صورت کسب موفقیت، مجوزهای لازم از مراجع ذی‌صلاح را اخذ نمایند.
  2. رشته‌های شرکت:
    • شرکت‌کنندگان می‌توانند در یکی از رشته‌های مشخص شده در آیین‌نامه جایزه شرکت نمایند.
    • رشته‌های ممکن شامل حافظ قرآن، پژوهش‌های قرآنی، هنرمند قرآنی و خانواده موضوعات قرآنی و معلم قرآنی می‌باشد.
  3. شرایط:
    • آثار ارسالی باید مطابق با موضوع و اهداف جایزه بوده و دارای کیفیت هنری و علمی مناسب باشند.
    • آثار ارسالی باید اصل یا کپی برابر اصل باشند و هرگونه تخلف در این زمینه منجر به حذف شرکت‌کننده از جایزه خواهد شد.
    • شرکت‌کنندگان باید مالکیت معنوی آثار ارسالی را دارا باشند و یا مجوز لازم برای استفاده از آثار دیگران را اخذ کرده باشند.
  4. مهلت معرفی و خود اظهاری:
    • 30 شهریور ماه
  5. نحوه معرفی و خود اظهاری:
    • تکمیل فرم های مربوطه در سایت نشان ملی کربلایی کاظم
  6. داوری:
    • آثار ارسالی توسط هیئت داوران متشکل از اساتید، هنرمندان و کارشناسان برجسته در حوزه‌های مربوطه داوری خواهند شد.
    • تصمیمات هیئت داوران قطعی و غیرقابل اعتراض است.
  7. حقوق شرکت‌کنندگان:
    • شرکت در این جایزه به منزله پذیرش کلیه قوانین و مقررات جایزه می‌باشد.

با شرکت در این جایزه می‌توانید به ترویج فرهنگ و معارف اسلامی کمک کرده و به جامعه هنری و فرهنگی کشور خدمت نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت فرم ثبت‌نام به وب‌سایت رسمی جایزه مراجعه نمایید.

هدايا و جوايز نفرات برتر:

تقدير و اهداي جوايز مرحله ملّی  به شرح زير انجام خواهد گرفت:

  • در هر رشته: نشان طلا و جايزه نقدي به ميزان يک ميليارد و پانصد میلیون ريال

 

امور مالي جايزه:

برگزاری موفق جایزه ملی مستلزم تأمین منابع مالی کافی و مدیریت صحیح بودجه می‌باشد. در این بخش، به تشریح چگونگی تامین مالی، نحوه پرداخت‌ها و نظارت بر هزینه‌های جایزه پرداخته می‌شود.

منابع مالی:

  • اعتبارات دولتی:
    • سازمان تبلیغات اسلامی
    • وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    • سایر سازمان‌ها و نهادهای دولتی مرتبط
  • حامیان مالی:
    • شرکت‌های خصوصی
    • مؤسسات خیریه
    • افراد نیکوکار
  • درآمدهای حاصل از فروش محصولات فرهنگی:
    • فروش کتب، نرم‌افزارها و سایر محصولات مرتبط با جایزه

 

 

فصل دوم: شاخص های پیشنهادی

 

حافظ قرآن

  1. فهم و درک معانی آیات:

– آشنایی با ترجمه و تفسیر اجمالی آیات

– توانایی بیان مفاهیم کلی سوره‌ها

– درک ارتباط معنایی بین آیات و سوره‌ها

 

  1. سرعت و مهارت در بازیابی آیات:

– توانایی یافتن سریع آیات مورد نظر

– مهارت در پاسخگویی به سؤالات مسابقات حفظ

 

  1. سابقه و افتخارات:

– کسب رتبه‌های برتر در مسابقات ملی و بین‌المللی حفظ قرآن

– سابقه حضور در محافل و مجالس قرآنی معتبر

– دریافت تأییدیه‌ها و گواهی‌نامه‌های معتبر حفظ

 

  1. اخلاق و منش قرآنی:

– الگو بودن در رفتار و کردار قرآنی

– تواضع و فروتنی در برخورد با دیگران

– پایبندی به ارزش‌های اسلامی و قرآنی در زندگی شخصی

 

  1. فعالیت‌های ترویجی و آموزشی:

– تدریس و آموزش حفظ قرآن به دیگران

– برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی حفظ

– مشارکت در برنامه‌های رسانه‌ای و تبلیغی قرآنی

 

  1. نوآوری و خلاقیت در حفظ و آموزش:

– ارائه روش‌های نوین و خلاقانه برای حفظ قرآن

– استفاده از فناوری‌های جدید در آموزش و ترویج حفظ

– تألیف یا مشارکت در تولید محتوای آموزشی حفظ قرآن

 

  1. توانایی تدبر و استنباط از آیات:

– قدرت تحلیل و تفسیر آیات قرآن

– بهره‌گیری از آیات قرآن در پاسخگویی به شبهات و سؤالات

 

  1. سن حفظ و مدت زمان حافظ بودن:

– در نظر گرفتن سن فرد هنگام حفظ کامل قرآن

– مدت زمانی که فرد حافظ کل قرآن بوده است

 

  1. توانایی آموزش و انتقال مهارت‌های حفظ:

– موفقیت در تربیت حافظان قرآن

– ارائه روش‌های مؤثر برای تسهیل حفظ قرآن

– توانایی ایجاد انگیزه در دیگران برای حفظ قرآن

 

  1. مشارکت در فعالیت‌های پژوهشی قرآنی:

– انجام تحقیقات در زمینه علوم قرآنی

– مشارکت در نگارش مقالات و کتب مرتبط با حفظ قرآن

– ارائه نظریات و دیدگاه‌های نو در حوزه حفظ و آموزش قرآن

 

  1. خدمات اجتماعی مبتنی بر آموزه‌های قرآنی:

– مشارکت در فعالیت‌های خیریه و عام‌المنفعه

– تلاش برای حل مشکلات اجتماعی با رویکرد قرآنی

– ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه

 

معلم قرآنی

  1. تسلط بر قرائت و تجوید قرآن کریم:

– صحت و دقت در قرائت آیات

– زیبایی صوت و لحن در تلاوت

 

  1. دانش قرآنی:

– تسلط بر علوم قرآنی (تفسیر، علوم قرآن، اسباب نزول و…)

– آشنایی با احادیث و روایات مرتبط با قرآن

– دانش در زمینه تاریخ قرآن و سیره پیامبر (ص)

 

  1. مهارت‌های تدریس و آموزش قرآن:

– توانایی در استفاده از روش‌های نوین آموزشی

– خلاقیت و نوآوری در تدریس قرآن

– توانایی ایجاد انگیزه و علاقه در فراگیران

 

  1. سابقه و تجربه آموزشی:

– سال‌های تدریس و آموزش قرآن

– تعداد قرآن‌آموزان تربیت شده

– موفقیت‌های شاگردان در مسابقات و محافل قرآنی

 

  1. تألیفات و پژوهش‌های قرآنی:

– کتب، مقالات و پژوهش‌های منتشر شده در حوزه قرآن

– ارائه طرح‌های نوآورانه در آموزش قرآن

– مشارکت در تدوین محتوای آموزشی قرآنی

 

  1. اخلاق و منش قرآنی:

– الگو بودن در رفتار و کردار قرآنی

– تواضع و فروتنی در تعامل با دیگران

– پایبندی به ارزش‌های اسلامی و قرآنی در زندگی شخصی

 

  1. فعالیت‌های ترویجی و فرهنگی قرآنی:

– برگزاری محافل و جلسات قرآنی

– مشارکت در برنامه‌های رسانه‌ای و تبلیغی قرآنی

– همکاری با مؤسسات و مراکز قرآنی

 

  1. خدمات اجتماعی مبتنی بر آموزه‌های قرآنی:

– مشارکت در فعالیت‌های خیریه و عام‌المنفعه

– ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه

– تلاش برای حل مشکلات اجتماعی با رویکرد قرآنی

 

  1. نوآوری در استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش قرآن:

– بهره‌گیری از ابزارهای دیجیتال و نرم‌افزارهای آموزشی

– تولید محتوای الکترونیکی برای آموزش قرآن

– استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای ترویج معارف قرآنی

 

  1. تعامل و همکاری با سایر معلمان و مراکز قرآنی:

– مشارکت در دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های تخصصی

– تبادل تجربیات و دانش با سایر معلمان قرآن

– همکاری در پروژه‌های مشترک قرآنی

 

  1. توجه به نیازهای ویژه و گروه‌های خاص در آموزش قرآن:

– ارائه روش‌های آموزشی مناسب برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان

– توجه به آموزش قرآن برای افراد با نیازهای ویژه (نابینایان، ناشنوایان و…)

– ارائه برنامه‌های آموزشی برای اقلیت‌های مذهبی و غیرمسلمانان علاقه‌مند

 

  1. ارزیابی و بازخورد از فراگیران و همکاران:

– نظرسنجی از قرآن‌آموزان و خانواده‌های آنها

– ارزیابی توسط همکاران و مدیران مراکز قرآنی

– میزان رضایت‌مندی جامعه از خدمات آموزشی ارائه شده

 

پژوهشگر قرآنی

شاخص‌های عمومی

 

  1. پایبندی به اصول و ارزش‌های قرآنی:

– تأثیر مثبت پژوهش‌های وی بر ترویج ارزش‌های اسلامی و قرآنی.

 

  1. نوآوری و خلاقیت در پژوهش:

– ارائه ایده‌های نو و خلاقانه در حوزه مطالعات قرآنی.

– استفاده از روش‌ها و رویکردهای جدید در پژوهش‌های قرآنی.

 

  1. تأثیرگذاری اجتماعی و علمی:

– میزان تأثیر پژوهش‌ها بر جامعه و ترویج فرهنگ قرآنی.

– میزان استناد به پژوهش‌های وی در مجامع علمی و پژوهشی.

 

شاخص‌های اختصاصی

 

کیفیت و محتوای پژوهش

 

  1. کیفیت علمی و پژوهشی:

– دقت و عمق علمی در پژوهش‌های ارائه شده.

– اعتبار و کیفیت منابع استفاده شده در پژوهش.

 

  1. موضوعات و محتوای پژوهشی:

– پوشش موضوعات مرتبط با مفاهیم قرآنی.

– تحلیل و تفسیر دقیق و عمیق آیات و مفاهیم قرآنی.

 

  1. نشر و انتشار:

– تعداد و کیفیت مقالات منتشر شده در مجلات معتبر.

– شرکت در کنفرانس‌ها و سمینارهای علمی با محوریت مطالعات قرآنی.

 

فعالیت‌های آموزشی و ترویجی

 

  1. فعالیت‌های آموزشی:

– تدریس و آموزش مفاهیم قرآنی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی.

– برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی با محوریت قرآن.

 

  1. فعالیت‌های ترویجی:

– فعالیت در زمینه ترویج و آموزش قرآن در جامعه.

– سازماندهی و شرکت در همایش‌ها و برنامه‌های مرتبط با قرآن.

 

جوایز و افتخارات

 

  1. جوایز و تقدیرنامه‌ها:

– دریافت جوایز و تقدیرنامه‌های معتبر در حوزه مطالعات قرآنی.

– شناسایی و تقدیر از سوی نهادها و سازمان‌های معتبر قرآنی.

 

  1. عضویت در نهادهای علمی:

– عضویت و فعالیت در نهادها و انجمن‌های علمی مرتبط با مطالعات قرآنی.

– مشارکت در پروژه‌های تحقیقاتی ملی و بین‌المللی.

 

تأثیرگذاری عملی

 

  1. پروژه‌ها و طرح‌های عملی:

– اجرای پروژه‌ها و طرح‌های عملی مرتبط با مطالعات قرآنی.

– تأثیرگذاری عملی پژوهش‌ها در حل مسائل و چالش‌های مرتبط با قرآن.

 

  1. همکاری‌های بین‌المللی:

– همکاری با پژوهشگران و نهادهای علمی بین‌المللی در حوزه قرآن.

– مشارکت در پروژه‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی مرتبط با قرآن.

 

هنرمند قرآنی

 

  1. تطابق با اصول و مفاهیم قرآنی

– استفاده از آیات قرآن: میزان استفاده از آیات و مفاهیم قرآنی در اثر هنری.

– ارتباط موضوعی: بررسی ارتباط موضوعی اثر با آموزه‌ها و پیام‌های قرآن.

– درک اصولی و کارآمد از قرآن: نشان دادن درک از مفاهیم قرآنی در اثر.

 

  1. کیفیت هنری

– خلاقیت و نوآوری: میزان خلاقیت و نوآوری هنرمند در خلق اثر هنری.

– تکنیک و مهارت: سطح تکنیک و مهارت‌های هنری به کار رفته در اثر.

– جذابیت بصری: جذابیت بصری و توانایی جلب توجه مخاطب.

 

  1. تأثیرگذاری فرهنگی و اجتماعی

– تأثیرگذاری اجتماعی: ارزیابی میزان تأثیرگذاری اثر هنری بر جامعه و به ویژه فرهنگ عمومی.

– افزایش آگاهی: بررسی نقش اثر در افزایش آگاهی عمومی نسبت به آموزه‌های قرآنی.

– پیشبرد فرهنگ قرآنی: میزان تأثیرگذاری در پیشبرد و گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه.

 

  1. اصالت و نوآوری در محتوا

– اصالت محتوا: بررسی اصالت و تازگی محتوای ارائه شده در اثر.

– پرهیز از کلیشه‌ها: اجتناب از تکرار کلیشه‌ها و ارائه دیدگاه‌های جدید و منحصر به فرد.

 

  1. تطابق با معیارهای اسلامی

– رعایت ارزش‌های اسلامی: بررسی میزان رعایت ارزش‌ها و اصول اخلاقی اسلامی در اثر.

– عدم مغایرت با آموزه‌های دینی: اطمینان از اینکه اثر با آموزه‌های دینی و قرآنی مغایرت ندارد.

 

  1. مشارکت در کنش های جامعه هنری قرآنی

– فعالیت‌های اجتماعی: میزان مشارکت هنرمند در فعالیت‌ها و رویدادهای هنری با محوریت قرآن.

– همکاری با نهادهای قرآنی: همکاری و تعامل با نهادها و سازمان‌های مرتبط با قرآن.

 

  1. پذیرش و بازخورد عمومی

– نظرات مخاطبان: ارزیابی بازخورد و نظرات مخاطبان درباره اثر هنری.

– جوایز و تقدیرنامه‌ها: بررسی سوابق هنرمند در دریافت جوایز و تقدیرنامه‌های مرتبط با هنر قرآنی.

 

  1. تعهد و انگیزه هنرمند

– تعهد به ارزش‌های قرآنی: میزان تعهد و پایبندی هنرمند به ارزش‌ها و اصول قرآنی.

 

  1. تطبیق با معیارهای هنری بین‌المللی

– قابلیت نمایش بین‌المللی: ارزیابی قابلیت نمایش اثر در سطوح بین‌المللی و درک فرهنگ‌های مختلف از مفاهیم قرآنی در اثر.

– شناخت بین‌المللی: بررسی میزان شناخت و پذیرش اثر در میان مخاطبان و محافل هنری بین‌المللی.

 

  1. ارزیابی تخصصی

– نظرات کارشناسان:استفاده از نظرات و ارزیابی‌های کارشناسان و متخصصان حوزه هنر و قرآن.

– کمیته داوری: تشکیل کمیته داوری متشکل از افراد متخصص و خبره در زمینه‌های هنری و قرآنی برای بررسی و ارزیابی آثار.

 

خانواده قرآنی

  1. میزان آشنایی و تسلط اعضای خانواده بر قرآن:

– تعداد حافظان کل یا جزء در خانواده

– سطح قرائت اعضای خانواده

– میزان آشنایی با مفاهیم و تفسیر قرآن

 

  1. فعالیت‌های قرآنی جمعی خانواده:

– برگزاری جلسات قرآنی خانوادگی منظم

– مشارکت در محافل و مسابقات قرآنی به صورت خانوادگی

– همکاری در پروژه‌های قرآنی به عنوان یک خانواده

 

  1. تربیت قرآنی فرزندان:

– موفقیت در آموزش قرآن به فرزندان از سنین پایین

– تشویق و حمایت فرزندان در مسیر فعالیت‌های قرآنی

– ایجاد انگیزه و علاقه به قرآن در فرزندان

 

  1. نقش خانواده در ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه:

– برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزش قرآن برای دیگران

– مشارکت در فعالیت‌های قرآنی مساجد و مراکز فرهنگی

– تأثیرگذاری بر محیط پیرامون در گسترش فرهنگ قرآنی

 

  1. سبک زندگی قرآنی:

– پیاده‌سازی آموزه‌های قرآنی در زندگی روزمره

– الگو بودن در اخلاق و رفتار قرآنی در جامعه

– حل مسائل و مشکلات خانوادگی با رویکرد قرآنی

 

  1. خلاقیت و نوآوری در فعالیت‌های قرآنی:

– ابداع روش‌های نوین در آموزش و ترویج قرآن

– استفاده از فناوری‌های جدید در فعالیت‌های قرآنی خانواده

– ارائه ایده‌های خلاقانه برای جذب جوانان به قرآن

 

  1. تداوم و استمرار در فعالیت‌های قرآنی:

– سابقه طولانی خانواده در فعالیت‌های قرآنی

– پایداری و ثبات در انجام امور قرآنی در طول سال‌ها

– انتقال فرهنگ قرآنی به نسل‌های بعدی خانواده

 

  1. افتخارات و دستاوردهای قرآنی:

– کسب رتبه‌های برتر در مسابقات قرآنی توسط اعضای خانواده

– دریافت تقدیرنامه‌ها و نشان‌های قرآنی

– ثبت رکوردها یا دستاوردهای خاص در زمینه قرآن

 

  1. تألیفات و تولیدات قرآنی:

– نگارش کتب، مقالات یا پژوهش‌های قرآنی توسط اعضای خانواده

– تولید محتوای آموزشی قرآنی (نرم‌افزار، فیلم، پادکست و…)

– مشارکت در طرح‌های پژوهشی قرآنی

 

  1. مشارکت در فعالیت‌های خیریه و اجتماعی با رویکرد قرآنی:

– راه‌اندازی یا همکاری با مؤسسات خیریه قرآنی

– کمک به محرومان و نیازمندان با الهام از آموزه‌های قرآنی

– مشارکت در طرح‌های عام‌المنفعه با محوریت قرآن

 

  1. ارتباط با سایر خانواده‌های قرآنی:

– تشکیل یا عضویت در شبکه‌های خانواده‌های قرآنی

– برگزاری نشست‌ها و گردهمایی‌های خانواده‌های قرآنی

– تبادل تجربیات و همکاری با سایر خانواده‌های فعال قرآنی

 

  1. توجه به جنبه‌های هنری قرآن:

– پرورش استعدادهای هنری اعضای خانواده در زمینه‌های مرتبط با قرآن (خوشنویسی، تذهیب و…)

– تولید آثار هنری با موضوعات قرآنی

– برگزاری نمایشگاه‌ها یا جشنواره‌های هنری قرآنی

 

  1. مشارکت در فعالیت‌های رسانه‌ای و تبلیغی قرآنی:

– حضور در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی با موضوعات قرآنی

– فعالیت در شبکه‌های اجتماعی برای ترویج معارف قرآنی

– تولید محتوای رسانه‌ای برای معرفی و ترویج قرآن

 

  1. توجه به نیازهای ویژه در آموزش قرآن:

– ارائه خدمات قرآنی به افراد با نیازهای خاص (نابینایان، ناشنوایان و…)

– طراحی روش‌های آموزشی ویژه برای گروه‌های سنی مختلف

 

  1. مدیریت اقتصادی خانواده بر اساس آموزه‌های قرآنی:

– رعایت اصول اقتصاد اسلامی در کسب و کار خانوادگی

– پرهیز از اسراف و تبذیر و ترویج فرهنگ قناعت

– اختصاص بخشی از درآمد خانواده به فعالیت‌های قرآنی

ضوابط شرکت در بخش خانواده قرآنی

بخش خانواده قرآنی جایزه کربلایی کاظم ساروقی با هدف شناسایی و قدردانی از خانواده‌هایی که به صورت یکپارچه و فعال در زمینه ترویج فرهنگ قرآن و معارف اسلامی فعالیت می‌کنند، برگزار می‌شود. این بخش به دنبال ایجاد الگوهای موفق خانوادگی در حوزه قرآن و تقویت بنیان خانواده بر اساس آموزه‌های دینی است.

اهداف:

  • شناسایی و معرفی خانواده‌های قرآنی برتر
  • ترویج فرهنگ قرآنی در خانواده‌ها
  • تقویت بنیان خانواده بر اساس آموزه‌های اسلامی
  • ایجاد رقابت سالم بین خانواده‌ها در زمینه فعالیت‌های قرآنی
  • ایجاد شبکه‌ای از خانواده‌های قرآنی

شرایط شرکت:

  1. تعریف خانواده قرآنی:
    • خانواده‌ای که به صورت یکپارچه و منظم به فعالیت‌های قرآنی از جمله تلاوت قرآن، حفظ قرآن، شرکت در مسابقات قرآنی، آموزش قرآن به دیگران، برگزاری محافل قرآنی در منزل و … می‌پردازد.
  2. مدارک مورد نیاز:
    • فرم ثبت‌نام تکمیل شده
    • مستندات فعالیت‌های قرآنی خانواده (عکس، فیلم، گواهی شرکت در مسابقات، … )
    • معرفی‌نامه از سوی مسجد، حوزه علمیه یا سایر نهادهای فرهنگی
  3. زمینه‌های فعالیت:
    • تلاوت قرآن
    • حفظ قرآن
    • آموزش قرآن
    • شرکت در مسابقات قرآنی
    • برگزاری محافل قرآنی در منزل
    • تولید محتواهای قرآنی (فیلم، پادکست، )
    • فعالیت‌های اجتماعی قرآنی
  4. مراحل ارزیابی:
    • ثبت‌نام و ارسال مدارک
    • بررسی اولیه مدارک توسط داوران
    • مصاحبه با خانواده‌های منتخب
    • بازدید از خانواده‌های منتخب
    • داوری نهایی و انتخاب خانواده‌های برتر

نکات مهم:

  • شرکت در مسابقه برای کلیه خانواده‌های ایرانی آزاد است.
  • کلیه حقوق مادی و معنوی آثار ارسالی متعلق به شرکت‌کنندگان است.

نتیجه‌گیری:

بخش خانواده قرآنی جایزه کربلایی کاظم ساروقی، فرصتی استثنایی برای خانواده‌های قرآنی فراهم می‌کند تا فعالیت‌های خود را به نمایش گذاشته و از حمایت‌های لازم بهره‌مند شوند.

توصیه‌ها:

  • به خانواده‌ها توصیه می‌شود که برای شرکت در مسابقه، مدارک خود را به صورت کامل و مرتب تهیه نمایند.
  • خانواده‌ها می‌توانند از تجربیات سایر خانواده‌های قرآنی استفاده کنند.
  • خانواده‌ها باید برای ارائه یک معرفی جامع و جذاب از فعالیت‌های خود تلاش کنند.

 

 

یکی از محورهای زیر را انتخاب کنید.
فایل رزومه خود را با فرمت pdf یا word بارگزاری کنید.
فایل را انتخاب کنید
در حال آپلود… (0%)

فایلی با این نام قبلا آپلود شده است.

این نوع فایل مجاز نیست.

اندازه این فایل خیلی بزرگ است.

0/2 فایل های آپلود شده

دیدگاه خود را بنویسید